2012-01-11

Uppgradera Nexus S till ICS (Android 4.0.3)

Nu tröttnade jag på att vänta på en OTA-uppdatering och gjorde ett försök att lägga på ICS, dvs. Android 4.0.3. Värt att nämna är att jag köpte min Nexus S i USA, men jag tror inte att något är annorlunda med den svenska varianten.

  1. Gör en backup av sånt du vill ha kvar + en kopia på hela SD-kortet/USB Storage
  2. Om du har 2-stegsverifiering kan det vara smart att stänga av det. Jag fick använda en av mina utskriva backupkoder för att komma in i telefonen efter uppgraderingen.
  3. Gör sedan en factory reset. Annars kommer mycket att strula vid uppstart av ICS. Jag gjorde en total factory reset med tömning av USB Storage efter att jag uppgraderat, men bättre att göra det innan så slipper ni allt strul.
  4. Ladda hem OTA-paketet från Google: länk (Det är version 4.0.3, 128 MB)
  5. Döp om filen till update.zip för enkelhetens skull
  6. Koppla telefonen till din dator och slå på USB storage
  7. Flytta update.zip till telefonen
  8. Slå av USB storage och stäng av telefonen helt (power off)
  9. Håll in Volym upp-knappen och slå på den igen
  10. Använd volym-knapparna och markera "recovery", gör valet med Power-knappen, nu startar telefonen om igen
  11. När varningstriangeln och Androiden dyker upp så håller du in Power-knappen och trycker Volym upp
  12. I menyn som dyker upp väljer du "apply update from /sdcard" med volym-knapparna och trycker på Power-knappen
  13. Välj update.zip från listan med filer och tryck återigen på Power-knappen
  14. Vänta och hoppas på det bästa....
  15. Klart! Det tog 3 minuter.
  16. Välj "reboot system now" och tryck på Power-knappen.
  17. Vänta på att rebooten ska bli klar...ny häftig boot-animation...flera upgrade-steg...som nog tog uppåt 10 minuter
  18. Klart!
De flesta av mina gamla appar återinstallerades. Så jag fick börja med att göra en storstädning av vad jag hade installerat. Funktionaliteten i en del gamla appar är numera inbyggd i operativsystemet så de behövs inte längre. Sen ville jag få en fräsch start så jag avinstallerade allt som jag inte använt på ett par veckor.

Första intrycket av Ice Cream Sandwich är att det känns väldigt fräscht och fungerar bra. Det kommer nog att ta några dagar innan jag vant mig vid de funktioner som flyttats runt, men allt känns välgjort och genomtänkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar